Prejsť na obsah

V Košiciach pribudlo 9 nových elektrobusov

Napriek snahe o znižovanie emisií je hlavnou príčinou znečistenia vzduchu v mestách doprava. Existuje niekoľko odborných štúdií, ktoré poukazujú na súvislosť medzi narastajúcou premávkou na cestách a zdravotným stavom obyvateľstva. Ukazuje sa, že znečistenie sa podpisuje na vzniku astmy, problémoch s dýchacím systémom, zníženou funkciou pľúc, ale aj na srdcových chorobách alebo predčasných pôrodoch. Doprava je tiež najdôležitejšou príčinou porúch vyvolaných hlukom - poruchy spánku, zvýšený krvný tlak, vyšší výskyt stresov. 

Práve z tohto dôvodu je snahou každého väčšieho mesta zvýšenie podielu MHD na preprave osôb, a ekologizácia MHD zavádzaním energeticky efektívnych vozidiel. Medzi tie nepochybne patria električky, trolejbusy a elektrobusy. Po investíciách do preferovanej električkovej dopravy – obnove tratí aj uzlov a nákupe nových vozidiel - sa DPMK orientuje na ďalšiu ekologickú vetvu MHD. Svoj vozový park elektrobusov rozšíril o ďalších 9 ks, na linkách košickej MHD ich teda jazdí už 14.

Elektrobus v sebe spája výhody trolejbusu a autobusu. S trolejbusom má spoločnú úspornú prevádzku a šetrnosť k životnému prostrediu pri súčasnej slobode pohybu, ktorú majú autobusy. Oproti naftovým autobusom však má náklady na palivo nižšie asi o 70 percent, jednoduchší je aj servis. Autobus počas doby svojej životnosti zaťaží životné prostredie takmer 25 tonami emisií, elektrobus mizivou čiastkou.

Elektrobusy aj trolejbusy majú vďaka elektrickej trakcii čistú prevádzku z hľadiska emisií výfukových plynov, napriek tomu sú však stále zdrojom emisií pevných častíc s väčším priemerom, ktoré vznikajú aj odieraním pohyblivých častí vozidla, odieraním pneumatík a vozovky. Oproti električkám však nemajú hluk a vibrácie. 

Košice ako prvé a jediné mesto na Slovensku v októbri 2014 uviedli do prevádzky päť kusov nových elektrobusov. Hlavným dôvodom, prečo ich DPMK kúpil, bola snaha vedenia mesta o rozvoj ekologickej dopravy. 

Elektrobus SOR EBN 11 je trojdverový, nízkopodlažný, s dĺžkou 11m 10 cm. Poháňa ho elektromotor TAM 1052 C6B Pragoimex s výkonom 120 kW, pričom dojazd na jedno nabitie má v priemere 150 km. Vozidlo bolo vyvinuté v spolupráci s Dopravným podnikom Ostrava a firmou Cegelec, ktorá dodala elektrickú výzbroj. Jednou z jeho hlavných výhod je komfort prepravy cestujúcich, v elektrobuse je 29 miest na sedenie a 93 miest na státie.

Podľa vodičov, ktorí na nich jazdia, sa ich motory vyznačujú tichým chodom a plynulým zrýchlením. Elektrobus má výborné jazdné vlastnosti a využíva systém rekuperácie energie. V praxi to znamená, že pri „brzdení motorom" dobíja akumulátory. 

Výhody elektrobusov: 

- Nehlučnosť

- Jednoduchosť údržby (chýba prevodovka, spojka, rozvodovka a s tým spojené problémy, ako chladenie a mazanie. Práve v týchto komponentoch vzniká na vozidlách až 70 percent porúch)

- Komfort prepravy cestujúcich

-Z dlhodobého hľadiska môžu elektrobusy v porovnaní s bežnými autobusmi vykazovať nižšie prevádzkové náklady

- Výhodou je ekologický prínos v envrironmentálne zaťažených oblastiach mesta 

Skúsenosti s elektrobusmi v MHD má viacero miest u našich západných susedov – napr. Hradec Králové, Plzeň, Praha. Jediné české mesto, kde jazdia pravidelne, už od augusta 2010 – je Ostrava.

Pozitívne skúsenosti v testovacej premávke zaznamenali v Londýne, Budapešti, Kodani, Varšave, Gdańsku, Bordeux či Salzburgu. Všade sa potvrdili výborné vlastnosti akumulátorov, bezhlučnosť vozidiel, veľký krútiaci moment elektromotora (pri rozbehu aj do kopcov), spokojnosť šoférov aj pasažierov a nulová produkcia emisií.

Video si môžete pozrieť tu: https://www.youtube.com/watch?v=K6zTmn7F0ec&feature=youtu.be