Prejsť na obsah

ZŠ Staničná 13, Košice

ZŠ Staničná sa zúčastnila vzdelávacej aktivity v rámci projektu Erasmus+
11.12. - 19.12.2016, Logroño, Španielsko

Dňa 11.12.2016 sa vydali na dlhú cestu na Pyrenejský polostrov traja žiaci z pracovného tímu Erasmus+ Viliam Knap, Oliver Kuko a Viktória Tarnóczyová (8.A) v sprievode pani zástupkyne Mgr. Kataríny Dubeňovej a vyučujúcej anglického jazyka Mgr. Dariny Lopatníkovej.

V partnerskej škole Inmaculado Corazón de Maria v meste Logroño (metropole provincie La Rioja) sa v predvianočnom období zúčastnili prvej vzdelávacej aktivity v projekte Erasmus+. Do partnerskej školy pricestovali aj žiaci z ostatných zapojených škôl vo Francúzsku, Poľsku a Taliansku. Škola tak privítala 20 hostí (12 žiakov a 8 sprevádzajúcich učiteľov).
Hneď v prvý pracovný deň uľahčilo žiakom vzájomné spoznávanie sa množstvo zaujímavých aktivít v réžii členov španielskeho projektového tímu. Spoločenskou miestnosťou sa po chvíli rozoznela angličtina, smiech a radostné zoznamovanie sa. Žiaci sa neskôr z prezentácie dozvedeli zaujímavosti o regióne la Rioja, ale aj o jeho hlavnom meste, ktorého takmer každý kút spoznali počas nasledujúcich dní. Možno neviete, ale cez Logroño prechádza známa cesta sv. Jakuba, ktorá vedie do mesta Santiago de Compostela. Históriu, kultúru i umenie jednej z najľudnatejších krajín Európskej Únie interaktívne priblížili hosťom starší žiaci školy prostredníctvom pútavých príbehov, historických zaujímavostí a hudobných ukážok. Dozvedeli sme sa, ktoré plodiny sú pre španielsku kuchyňu najtypickejšie, kto a kedy obýval územie dnešného španielskeho kráľovstva, videli sme typický španielsky odev, dozvedeli sme sa aké literárne diela nechýbajú v knižnici každej španielskej rodiny, vypočuli sme si tóny tradičných španielskych hudobných nástrojov aj to, kto preslávil Španielsko vo svete. Španielski študenti nám o všetkom rozprávali s veľkým zanietením, ale aj hrdosťou na svoju krajinu a jej kultúru.

V popoludňajších hodinách sme sa všetci spolu vybrali do centra takmer stopäťdesiattisícového mestečka, aby sme spoznali jeho najznámejšie miesta opradené zaujímavými príbehmi. Žiaci boli rozdelení do päťčlenných skupín sprevádzaných dvoma učiteľmi. Spoločne so svojimi španielskymi rovesníkmi sa vybrali po určenej trase plniť zadané úlohy v stanovenom časovom limite. Všetky skupiny svoje úlohy zvládli bravúrne a tak už po prvom dni spoznali centrum mesta, ktoré sa rozprestiera okolo dlhej Calle Portales, lemovanej arkádami, po ktorých nesie táto hlavná ulica svoj názov. Večernú atmosféru mesta spestrila Vianočná svetelná výzdoba.

V nasledujúcich dvoch dňoch sa žiaci zúčastnili vyučovania v rôznych triedach, aby tak ľahšie spoznali španielsky vzdelávací systém a inšpirovali sa inováciami, ktoré by zaviedli v ideálnej škole, prípadne vo svojich materských školách. Žiaci v španielskej partnerskej škole nosia uniformy a veľmi si ich pochvaľujú. Počas vyučovania majú dve veľké prestávky (15 minút a 25 minút), vždy po dvoch vyučovacích hodinách, ktoré vždy trávia vonku na školskom dvore. A to za každého počasia.
 
Posledné dva školské dni sa niesli v pracovnom - tímovom duchu. Žiaci boli rozdelení do skupín, z ktorých každá pracovala na jednom výslednom produkte, ktorý zachytával zážitky, skúsenosti a zaujímavé momenty z celého týždňa. Výsledkom bola prezentácia o hostiteľskej škole, elektronická fotokniha, či krátke video o projekte. Aj keď žiaci pracovali v medzinárodných tímoch, jazyková a kultúrna rozmanitosť im nebola prekážkou. Práve naopak, pomohla im rozvíjať komunikačné a sociálne zručnosti. Po celom týždni si žiaci vzájomnou diskusiou so španielskymi rovesníkmi skompletizovali základné princípy fungovania ideálnej školy. Na základe pozorovacích hárkov si svoje závery zaznačili na padlet, ktorý sa bude postupne editovať na základe skúseností z ďalších vzdelávacích systémov, ktoré budú žiaci v priebehu dvoch rokov spoznávať.

Počas víkendu sme navštívili dedinky v regióne La Rioja po oboch stranách rieky Ebro, videli sme rozľahlé vinohrady, navštívili múzeum Vivanco, ktoré v šiestich miestnostiach na ploche 4000 m2 predstavuje takmer 8000 rokov starú históriu vinohradníctva a vinárstva vo svete. Úúdolie rieky Ebro samo o sebe ponúka nádherné výhľady na krajinu posiatu vinohradmi. Nečudo, že v tomto regióne je v oblasti vinárstva zamestnaný každý druhý človek.
 
Okrem dobre vykonanej práce, skúseností zo španielskeho vzdelávacieho systému, nových priateľstiev, sme si domov priniesli aj zručnosť základných krokov flamenca, či hry na kastanety, ktoré neodmysliteľne k tomuto tancu patria.

A keďže všetko má svoj koniec, aj tento príjemný pobyt v našej partnerskej škole sa po slnečnom víkende skončil a v pondelok 19.12.2016 sme sa vydali na cestu späť.
Táto vzdelávacia aktivita je len začiatkom nášho výskumu a aktivít, ktoré máme v projekte naplánované. Bolo to však prvé osobné stretnutie s projektovými partnermi, počas ktorého sa žiaci bližšie spoznali a vzájomne obohatili. Žiaci hodnotili túto skúsenosť viac než pozitívne. Prostredníctvom vzájomnej spolupráce počas jednotlivých dní si uvedomili potrebu vzájomnej tolerancie a porozumenia
Skúsenosti, ktoré získali počas tejto vzdelávacej aktivity budú naďalej využívať nielen počas realizácie aktivít projektu, ale aj vo svojom ďalšom živote. Čaká nás ešte veľa úloh, ale spokojnosť z prvej úspešnej aktivity v Španielsku nás povzbudzuje k ďalšej práci, vzájomnej spolupráci a chuti spoznávať ďalších ľudí, ich kultúru a samozrejme vzdelávacie systémy. Veľmi spontánne sme sa so žiakmi i učiteľmi z partnerskej školy rozlúčili mottom, v duchu ktorého sa niesol celý náš pobyt: Zjednotení v rozmanitosti.

Mgr. D.Lopatníková, koordinátorka projektu Erasmus+
ZŠ Staničná 13