Prejsť na obsah

Košická detská historická železnica oslavuje 70. sezónu aj najstarší parný rušeň

V rámci začínajúcich sa osláv Dňa mesta Košice bude v sobotu 27. apríla oslavovať aj jediná zachovaná detská železnica na území bývalého Česko – Slovenska. „Pionierku“, ako ju v tom čase ľudovo nazývali, v Košiciach vybudovali v dvoch etapách.  Prvých cestujúcich privítala už v roku 1955 a v celej dĺžke 4 km ju dokončili o rok neskôr. Za celý čas existencie bola pre zlý technický stav zatvorená iba raz  a to v roku 1973. Čiastočne ešte v roku 1986 v roku 1993.

Návštevníci sa počas tohto víkendu môžu tešiť na premiérové jazdy najstaršej parnej lokomotívy Katka z roku 1884, ktorá sa na koľajnice postaví po prvýkrát po dlhej a náročnej oprave. V sobotu je pripravené atraktívne križovanie vlakov, čo prinesie častejšie odchody zo stanice Čermeľ: 9:15, 9:50, 10:45, 11:20, 12:15, 12:50, 13:45, 14:20, 15:15 a 16:00. Cestujúcim zaiste vyčarí úsmev na tvári aj nadväzujúca kyvadlová doprava historickým retrobusom Škoda 706 RTO medzi zastávkami Havlíčkova a Čermeľ, či zväčšená kapacita priľahlého parkoviska v Čermeli. V nedeľu detská železnica premáva riadne podľa cestovného poriadku.

Unikátnu historickú železničku na východe Slovenska prevádzkujú za pomoci mesta Košice a sponzorov nadšenci z občianskeho od roku 2012.

„Štátne železnice nemali na jej chod kapacity, ani financie. Sme veľmi radi, že za asistencie stoviek nadšencov, pomoci mesta Košice a ďalších podporovateľov a sponzorov sa nám železničku podarilo nielen zachrániť pred jej zánikom, ale po rokoch tvrdej práce a úskalí ju doviesť aj do pozície jednej z najobľúbenejších atrakcií nášho mesta,“ povedal šéf OZ Detská železnica Košice Ľubomír Lehotský.

Primátor verí, že sa aj vďaka pomoci mesta bude železnica naďalej rozvíjať

„Pre mnohých z nás patrí Detská železnica doslova ku kultúrnemu dedičstvu nášho mesta. Už ako dieťa som sa každý rok tešil na jej otvorenie. Teraz má tú radosť aj môj syn, s ktorým tu pravidelne vychutnávame jazdu medzi Čermeľom a Alpinkou. Detskú železnicu máme v menšom aj doma, keď sa spolu s ním hráme na vláčikodráhe, ktorú mám ešte z detstva. Mesto Košice patrí medzi hrdých podporovateľov jubilujúcej železničky. Som rád, že aj moji predchodcovia ju vnímali ako atraktívnu súčasť mesta a pomáhali pri jej rozvoji. Chcel by som oceniť aj veľmi kvalitnú prácu občianskeho združenia Košická železnica, ktorá sa podieľa na obnove a prevádzke tejto nádhernej trate v Čermeľskom údolí. Verím, že aj vďaka pomoci mesta Košice sa železnička stane ešte atraktívnejšou a príťažlivejšou pre cestujúcich všetkých vekových skupín,“ skonštatoval košický primátor Jaroslav Polaček (nezávislý).

Lákadlom tejto jubilejnej sezóny bude najmä 140-ročná parná lokomotíva U 36 003, ktorú cestujúci poznajú ako Katka.

„Je to pravdepodobne najstarší prevádzkovaný parný, úzkorozchodný rušeň v Európe. Pôvodne ho vyrobili vo firma Hagans v nemeckom Erfurte. Ikonické vozidlo sme za posledné tri roky podrobili veľkej oprave a renovácii, za prostriedky z Európskej únie sme vymenili pec a opravili kotol a vďaka našim sponzorom aj zmenili jej vonkajší vzhľad, ktorý sleduje podobu rušňa z čias prvej republiky,“ hovorí technický riaditeľ železničky Peter Kočiško.

Do zbierky im pribudla aj električka

Tohtoročná sezóna na železničke mala byť jednou z najdlhších, no pre finančné problémy spustili nadšenci prevádzku iba minulý týždeň.

„Aj tak sa však majú naši cestujúci na čo tešiť. Odvezú sa tak historickými, ako aj novučičkými vozidlami a na konečnej stanici Alpinka môžu obdivovať rozrastajúcu sa zbierku koľajových vozidiel a železničnej techniky. Už v priebehu zimy do areálu pod železničnou zvonicou pribúdali banské rušne a vozíky z Handlovej, Cígľa či Novák. Posledným prírastkom je ani nie dva týždne udomácnená električka K2S z Bratislavského dopravného podniku,“ hovorí Ľubomír Lehotský a dopĺňa:

„Oceňujem každoročnú pomoc mesta Košice, bez ktorej si prevádzku detskej železnice nemožno predstaviť. Pre zvyšujúce sa náklady však chceme vyzdvihnúť aj promptnú pomoc oceliarov z U. S. Steel Košice, spoločnosti Besspro a Žeriavy Košice, bez ktorých by sme v tomto roku zrejme sezónu nerozbehli.“

Sezóna na úzkokoľajke v Čermeľskom údolí potrvá viac ako pol roka a vyvrcholí populárnymi Mikulášskymi expresmi  už 30. novembra a 1. decembra. Viac informácií na https://www.detskazeleznica.sk/--6-627-slavnostne-otvorenie-sezony