Prejsť na obsah

Ako predávať svoje mesto

V európskom priestore dnes mestá bežne súťažia napríklad o záujem a priazeň turistov. Vo vyspelých krajinách dnes platí: čím viac návštevníkov, tým väčšia prosperita. Prilákať ich v silnej konkurencii miest však nie je jednoduché. Chce to dobrý nápad a tvorivý prístup, čo predpokladá tiež novú filozofiu v komplexnej stratégii cestovného ruchu, postavenej na premyslenom marketingu a public relations.

Ako byť v tejto oblasti úspešným, o tom sa v piatok, 22. júna (za účasti zástupcov mesta Košice) hovorilo na pôde Magistrátu hlavného mesta SR Bratislavy, na workshope ktorý viedol uznávaný švajčiarsky expert Kurt H. Illi z Luzerna. Hoci toto malebné mesto (hlavné mesto rovnomenného kantonu) ležiace na brehoch rieky Reuss a na pobreží jazera rovnakého mena patrí k najväčším turistickým magnetom krajiny pod Alpami, ani na chvíľu nepoľavuje v úsilí o posilňovanie svojho postavenia významného turistického centra. „Spoliehať sa len na propagáciu a reklamu v médiách je nedostačujúce, moje skúsenosti potvrdzujú, že kontakt so živými ľuďmi v tejto sfére podnikania je stále mimoriadne dôležitý," zdôraznil Kurt H. Illi. Jeho „špecialitou" je živý kontakt so zahraničím pričom na propagáciu Lucernu využíva tie najaktraktívnejšie miesta na svete – vrátane slávneho Čínského múru. Jeho nekonvenčný prístup však zaznamenal veľké úspechy – ako riaditeľ súkromnej agentúry pre cestovný ruch sa veľkou mierou pričinil o to, že Luzern v poslednom období navštevuje cca 5 milión turistov ročne. „Od začiatku sme vedeli, že základom úspechu je nezávislá agentúra budujúca na sústavnej komunikácii s verejnosťou a kreativite, ktorá dokáže svoje aktivity koordinovať so všetkými zainteresovanými zložkami – hoteliermi, bankármi, médiami, cestovnými kanceláriami, kultúrnymi inštitúciami a samozrejme aj so samosprávou," zdôrazňoval K. H. Illi. Cieľavedomosť, nezávislosť a integrovaný prístup v ucelenej koncepcii sú podľa neho kľúčom k dobrej prezentácií a propagácii mesta, ktoré sa však v žiadnom prípade nemôže realizovať odtrhnuto od regiónu. Podľa Illiho je nutné dosiahnuť zhodu záujmov na regionálnej báze, ktorá umožňuje integrovať sily a ponúkať návštevníkom mesta to najlepšie, čím disponuje v prepojení na okolitý kraj. Ako vyplynulo z diskusie, v slovenských pomeroch je veľmi dôležité zladiť záujmy štátu, regionálnych i miestnych samospráv, podnikateľov a súkromných inštitúcií v jednoliatu spoločnú víziu. Tá potom môže napomôcť úspešnému "predaju mesta:"