Zmodernizovaná električková trať na sídlisko Nad jazerom, nákup 10 nových električiek spolu s modernizáciou ďalších deviatich, 41 nových elektrobusov a CNG autobusov, nové depá pre električky a elektrobusy, ďalších 13 zmodernizovaných autobusových zastávok spolu s elektronickými informačnými tabuľami s online odchodmi spojov.
Okrem toho aj nové odbavovacie systémy do vozidiel ako predpríprava na zavedenie platby kartou za cestovné, palubné počítače, čistejšie spoje, tichšia prevádzka električiek alebo aktualizovaný plán dopravnej obslužnosti.
Všetky tieto projekty v celkovej hodnote takmer 200 miliónov eur financované prevažne z eurofondov patria k najvýznamnejším vylepšeniam mestskej hromadnej dopravy (MHD), ktoré v nasledujúcich mesiacoch uskutoční DPMK a mesto Košice. Celková spoluúčasť mesta a dopravcu má predstavovať takmer 3 milióny eur. Košický primátor Jaroslav Polaček (nezávislý) zdôraznil, že MHD poskytuje cestujúcim ekologický spôsob dopravy. Plánovanými investíciami ju chcú zatraktívniť a zmodernizovať, čím chcú vyjsť v ústrety požiadavkám cestujúcich.
Primátor Polaček: Budeme mať modernejšiu a čistejšiu MHD
„Košičania sa majú na čo tešiť, podarilo sa nám získať spolu 200 miliónov eur do skvalitnenia MHD, čo je viac ako keď sa v rokoch 2014 – 2018 uskutočnila modernizácia električkových tratí. Spolu so všetkými cestujúcimi som nadšený, že budeme mať ďalšie autobusy a električky, ktoré budú od jesene vďaka novému umývaciemu centru a ďalším zmenám pri ich upratovaní omnoho čistejšie a hygienickejšie. Po dlhých rokoch sa konečne začnú poriadne brúsiť koľajnice, čím sa výrazne zníži hlučnosť na našich električkových tratiach. Investície do MHD sú v súlade s princípmi udržateľného rozvoja a našim záväzkom skvalitniť verejnú dopravu a komfort cestujúcich. Ich počty nám od čias Covidu neustále rastú, sme presvedčení, že po spomínaných investíciách sa budú ďalej zvyšovať,“ skonštatoval.
Poverený generálny riaditeľ Roman Danko hovorí, že prvé prekvapenia pre cestujúcich majú pripravené už počas letných prázdnin. Vtedy zaradia do výpravy 15 autobusov, ktoré predtým jazdili v nórskom Osla a budú slúžiť najmä na zabezpečenie náhradnej prepravy počas modernizácie električkovej trate na sídlisku Nad Jazerom. Výluka by sa mala začať v priebehu júla, pričom náhradné autobusy za električky by spolu s predlženou linkou č. 19 mali na a zo sídliska jazdiť v rannej špičke školského dňa každých 5 minút. Pripomenul, že v koncom letných prázdnin bude odovzdané nové depo v DPMK. Električky sa v ňom budú môcť opravovať rýchlejšie a lacnejšie bez potreby nahradenie ich liniek autobusovými spojmi.
Roman Danko: Obnovíme štvrtinu vozového parku autubusov
„Rozvoj DPMK znamená investície. Tie, ktoré sú v súčasnosti zazmluvnené, majú veľký potenciál skvalitniť našu MHD. Na konci tohto a v priebehu budúceho roka očakáva príchod 41 nových autobusov, čím sa obnoví štvrtina nášho vozového parku. Zároveň sa budú zvyšovať počty elektronických infotabúľ, ktoré cestujúcich on-line informujú o najbližších odchodoch spojov prípadne o informáciách týkajúcich sa aktuálnej prevádzky liniek mestskej dopravy. Momentálne je ich 101 kusov, ďalšie môžu pribudnúť už v tomto roku, keď sa začína III. etapa ich modernizácie v celkovom počte 13 zastávok,“ uviedol.
V pôvodne schválenom rozpočte sa uvažovalo, že mesto Košice prispeje tento rok na chod DPMK sumou 31,95 milióna eur. Okrem toho 2,8 milióna eur pôjde na kapitálové výdavky. V štvrtok 26. júna poslanci mestského zastupiteľstva rozhodnú aj o návrhu na schválenie dodatočných 2,5 milióna eur z minuloročného prebytku hospodárenia mesta. Podľa Romana Danka by peniaze chceli využiť na zabezpečenie plynulého financovania poskytovaných služieb MHD. V takom prípade by celkový finančný príspevok z rozpočtu mesta do DPMK dosiahol v tomto roku 2025 takmer 37,3 milióna eur. To by bolo historicky najviac a vyše dvojnásobok oproti porovnaniu s rokom 2019.
Polhodinový lístok v MHD by bez dotácie mesta stál 3,50 eur
Ako dodal Roman Danko, DPMK môže poskytovať kvalitné služby cestujúcim za nízke ceny aj vďaka veľkým dotáciám z mesta Košice na úhradu straty vo verejnom záujme. Výsledná cena cestovného lístka pokrýva len necelých 30 percent nákladov DPMK, zvyšnú časť dotuje mesto Košice. Ak by tomu tak nebolo, bežný 30-minútový papierový cestovný lístok by nestál 1 euro ako v súčasnosti, ale jeho cena by sa blížila k sume 3,50 eur.