Prejsť na obsah

Mestská rada o budúcnosti parkovania

Riešenie parkovacích systémov v meste bolo jednou z tém Mestskej rady v Košiciach 3. februára.

V januári minulého roka prejednávali poslanci MZ materiál Mestskej polície o riešení parkovacích systémov mesta. Konštatovala sa v ňom nízka efektívnosť platieb za vyhradené parkoviská, ako aj nutnosť investovať finančné prostriedky do vylepšenia systému. Z predložených možností bolo doporučené rozpracovať návrh na vypísanie verejnej obchodnej súťaže na prenájom uzatvorených parkovísk so zabezpečením dostavby a údržby parkovacieho systému. Hoci podmienky súťaže boli vypracované a súťaž bola vyhlásená, poslanci MZ ju v júni 2004 zrušili. V tom čase už bolo na magistrát doručených 12 ponúk záujemcov z viacerých krajín. Obálky v zmysle uznesenia MZ neboli otvorené.

Parkovacia služba Mestskej polície eviduje vyše 3300 líniových parkovacích miest (pozdĺžnych, kolmých a šikmých priamo na komunikáciách) a 350 ďalších parkovacích miest na uzavretých parkoviskách. Priemerný príjem z parkovného bol v roku 2002 necelých 25 miliónov korún (náklady tvorili 12,7 percenta z tohto príjmu), v roku 2003 bol príjem 25,5 milióna (náklady tvorili 16,3 percenta) a v roku 2004 vyše 26 miliónov korún (náklady 12,9 percenta z príjmov). Napriek tomu, že príjmy z parkovného mierne rastú, v jeho výbere sú rezervy. Podľa výberu parkovného je obsaditeľnosť parkovísk okolo 30 percent, v skutočnosti je ale podstatne vyššia. Ako nevyhnutnosť sa ukazuje riešiť parkovací systém z globálneho pohľadu, včítane rozšírenia parkovacích plôch, investícií do existujúceho systému, vybudovanie uzatvorených parkovísk, navigačných systémov, parkovacích domov, nových parkovísk. Poslanci MZ budú na februárovom mestskom zastupiteľstve diskutovať o dvoch možnostiach, ktoré by mohli pomôcť vyriešiť situáciu.

Prvá možnosť je ponechať parkovaciu službu na pleciach mesta (či už prostredníctvom mestskej polície alebo vytvorením samostatnej zložky mesta). Mesto by tak muselo každoročne počítať zhruba s 15 miliónmi z príjmov do obnovy a dostavby nových zriadení. O údržbu a čistenie parkovísk by sa starala správa komunikácií z rozpočtu mesta. Výhodou tohto systému je, že mesto by o ňom mohlo rozhodovať samo. Nevýhodou je nízka efektívnosť, zvýšené náklady a problematické investovanie do rozvojových programov.

Druhá možnosť je vybrať silného a skúseného investora vo verejnej obchodnej súťaži. Ten by komplexne zabezpečil dofinancovanie vybavenia parkovacieho systému i jeho prevádzku. Náklady na údržbu plôch by hradila firma. Podiel finančných prostriedkov rozdelených medzi mesto a firmu by bol dohodnutý zmluvne. Spojením verejného a súkromného sektora by sa takýmto spôsobom podarilo rozdeliť nutnosť okamžitých investícií na viac rokov. Potenciálny investor by mal preukázať finančnú schopnosť budovať nové hromadné podzemné alebo nadzemné parkoviská. Výhodou by mal byť bezproblémový výber dane za parkovanie prostredníctvom automatov. O tom, ktorá z možností dostane zelenú, rozhodnú poslanci mestského zastupiteľstva koncom februára.

Členovia MR hovorili aj o doplnení pravidiel narábania so sociálnymi bytmi v súvislosti so schválením 3 miliónov korún na obecný príspevok na bývanie v rozpočte na rok 2005. Na diskusiu boli predložené podmienky, za akých sa o príspevok budú môcť uchádzať nájomcovia mestských sociálnych bytov, ktorí sú v hmotnej núdzi, majú platnú nájomnú zmluvu, uhrádzajú náklady spojené s bývaním a nemajú žiadny dlh, resp. splácajú ho podľa splátkového kalendára. Príspevok na bývanie v roku 2005 bude dobrovoľným príspevkom mesta. Bude určený na úhradu nájomného a služieb spojených s bývaním a poskytnúť sa môže len do vyčerpania prostriedkov z rozpočtu. O priznaní príspevku bude rozhodovať mesto a bude sa odvádzať priamo na účet správcu bytového fondu.