Prejsť na obsah

Preventívne prednášky príslušníkov MsP Košice

Na základe skúseností z predchádzajúcich rokov v oblasti prevencie kriminality môžu príslušníci MsP efektívne pôsobiť na občanov a najmä na mládež, pričom účelom nie je len príprava budúcej generácie na zmeny v kvalite vzťahov medzi občanmi, ale i priamy návod na riešenie situácií, ktoré v dnešnej dobe prináša život. Účelom je i vedieť poradiť občanom ale hlavne deťom a mládeži vždy nájsť alternatívne riešenia pre ich problémy v oblasti vlastnej ochrany zdravia i majetku, ktorých realizácia nebude za cenu porušenia zákona a následne ich nechať slobodne sa rozhodnúť, ktorú si z nich vyberú.
V rámci programu prevencie kriminality a inej protispoločensky orientovanej činnosti realizovanej Mestskou políciou Košice boli v auguste 2005 na Oddelení výchovy, školenia a výcviku MsP vypracované a v júli 2008 aktualizované 4 prezentácie (Microsoft Power Point)  na témy :

1. Základné úlohy Mestskej polície Košice.
2. Kriminálna prevencia pre mladých alebo ako sa chrániť pred možným nebezpečenstvom.
3. Dopravná výchova.

Uvedené prezentácie realizujú príslušníci MsP (po konzultácii s riaditeľmi jednotlivých ZŠ) pre žiakov I. a II. stupňa ZŠ formou besied resp. prednášok integrovaných do osnov vzdelávania v rámci hodín etickej výchovy so zámerom, pripraviť deti a mládež na osvojenie si a uplatňovanie preventívnych opatrení, ktorými by mohli znížiť riziko svojho ohrozenia kriminalitou.

Hlavným cieľom prezentovaných preventívnych aktivít je :
1. Ukázať spôsoby komunikácie a spolupráce s políciou a ozrejmiť spôsob poskytnutia informácie polícii ako účelného prostriedku na zabránenie páchania trestnej činnosti.
2. Nabádať na otvorenosť v komunikácii s políciou.
3. Ukázať spôsoby aktívnej (fyzickej, verbálnej), ale aj pasívnej obrany proti útočníkovi
4. Ukázať spôsoby privolania pomoci sebe alebo iným.
5. Naučiť dbať na vlastnú bezpečnosť, či už na ulici, doma a na iných miestach pri rôznych aktivitách.
6. Ukázať východiská a spôsoby riešenia a správania sa v kritických situáciách ohrozujúcich život, zdravie alebo majetok.
7. Vzbudiť zodpovednosť za svoje činy.
8. Upozorniť na prevzatie zodpovednosti za svoje činy a tiež možnosť postihu zákonom po dovŕšení 15-teho roku života.
9. Prispieť k budovaniu pevnej vôle, zdravej sebadôvery, sebaúcty a viery vo svoje schopnosti.
10. Vštepiť poznanie, že všetci nemôžeme byť rovnakí a rovnako dobrí vo všetkom, a upozorniť na dôležitosť jedinečnosti jednotlivca.
11. Vzbudiť u jednotlivca pocit uspokojenia a radosti z toho keď urobím niečo pozitívne pre druhých.
12. Naučiť si klásť ciele a zároveň si ustrážiť dodržiavanie cesty a smeru k nim.
13. Utvrdiť, prípadne obnoviť stratenú dôveru v rodičoch a v priateľoch a vieru, že vždy sa nájde v mojom okolí človek, ktorý mi vždy nezištne pomôže, keď to bude treba.
14. Naučiť na irelevantné a iracionálne otázky, návrhy a ponuky odpovedať "NIE" (otázka drog) s kľudom, ale zároveň s presvedčením v hlase
15. Učiť tolerancii a rešpektovaniu názorov iných aj napriek tomu, že s nimi nesúhlasím.
16. Nasmerovať na skupinu ľudí alebo jednotlivca, ktorým môžeme dôverovať (rodičia - rodina, policajt atď.).
17. Naučiť aj bez pomoci klamstva dostať sa z nepríjemných, ale pritom bežných situácií
18. Zároveň však upozorniť na možnosť použitia klamstva ako obranného prostriedku v hraničných a život ohrozujúcich situáciách.
19. Naučiť vážiť si druhého človeka a snažiť sa vidieť a hľadať jeho pozitívne vlastnosti a danosti.
20. Vyzdvihnúť pozitívne vlastnosti jednotlivca, ale aj skupiny a tým im dodať možno stratenú sebadôveru a dať im možnosť tieto pozitíva ďalej budovať a rozvíjať.
21. Ukázať možnosť úplne vypustiť nenávisť zo svojho života vo vzťahu k iným - necítiť nenávisť k iným.
22. Objasniť pojem drogovej problematiky, závislosti so zdôraznením mínusov, zdravotných rizík a následkov, či už fyzických, ale hlavne psychických, dopad na okolie a pominuteľnosť šťastia a príjemných pocitov v čase opojenia.
23. Prebúdzať, prípadne utvrdzovať environmentálne cítenie a pozitívny vzťah k prírode, životnému prostrediu a teda aj k svojmu okoliu.
24. Informovať o spôsobe a možnosti spolupráce s políciou, ale aj spolupráci medzi jednotlivými občanmi alebo skupinami občanov.
25. Vyzdvihovať pevnú vôľu a odvahu v pozitívnych aktivitách ( pomoc druhým, v učení, v športe, v umení atď. )
26. Zdôrazniť odlišnosti reálneho života a filmových príbehov
27. Naučiť sa selektovať informácie, ktoré prichádzajú z masmediálnych prostriedkov.
28. Pomoc druhým vyzdvihovať ako jednu z veľmi pozitívnych vlastností a hodnotiť ju jednoznačne kladne.
29. Upozorňovať na zraniteľnosť jednotlivca, na silu skupiny, či už psychickú, morálnu, a v neposlednom rade aj fyzickú.

Tento výpočet oblastí života, v ktorom je potrebné vyvíjať komplexné pôsobenie príslušníkov MsP nie je úplný, ale je namierený do rozhodujúcich sfér spoločenského života občanov ale hlavne mládeže.



Ing. Slavomír Pavelčák
zástupca náčelníka MsP