Prejsť na obsah

Prezentácia projektu „Nájdime Košice“ a workshop

Zámerom úvodného podujatia projektu „Nájdime Košice" je poskytnúť priestor na diskusiu lokálnym aktérom z verejného a súkromného sektora s pozvanými zahraničnými expertmi o význame cestovného ruchu v regionálnom rozvoji. Odborný medzinárodný seminár a workshop destinačného manažmentu a marketingu sa uskutoční 19. januára v Kasárňach/Kulturparku a 21. januára v bratislavskej Inchebe.

Projekt Košice INTERFACE 2013 je zameraný na rozvoj regionálnej ekonomiky prostredníctvom kultúry a aktivít s ňou súvisiacich. Dôležitou súčasťou ekonomického rozvoja miest a regiónov je aj cestovný ruch. Vytvorenie lokálnych partnerstiev je nevyhnutný strategický krok v úspešnom rozvoji mesta Košice a jeho regiónu. Tento workshop je venovaný profesionálom a kľúčovým hráčom pôsobiacim v oblasti cestovného ruchu v meste (hotely, reštaurácie, doprava, touroperátori, turistické atrakcie), potenciálnym podporovateľom a partnerom z verejného aj súkromného sektora, pozvaným zástupcom mesta a regiónu a médiám.

Zámery projektu Košice – Európske hlavné mesto kultúry (EHMK) v oblasti rozvoja cestovného ruchu.
Hlavné ciele workshopu s prezentáciami európskych expertov v oblasti cestovného ruchu
a prezentáciou projektu „Nájdime Košice":
- Prezentácia strategického plánu vytvorenia lokálneho partnerstva s cieľom zvýšiť povedomie o meste a regióne medzi jeho obyvateľmi, potenciálnym novými návštevníkmi a investormi
- Iniciovať spoluprácu medzi lokálnymi verejnými a súkromnými aktérmi v oblasti cestovného ruchu a národnými inštitúciami
- Spoločne prezentovať Košice ako destináciu kultúrneho turizmu a ako vstupnú bránu do Košického regiónu a na Východné Slovensko
- Identifikovať nedostatky, minimalizovať obmedzenia pre rozvoj cestovného ruchu
- Výmena informácií a budovanie povedomia o súčasných trendoch, a zahraničných skúsenostiach v efektívnom riadení destinačného manažmentu
- Iniciovať záujem o posilnenie konkurencieschopnosti, identity a značky mesta Košice ako moderného mesta vo vzťahu k lokálnej komunite a turistom
- Prispieť k zvýšeniu povedomia o cestovnom ruchu ako vedúcom Európskom ekonomickom odvetví s veľkým ekonomickým a sociálnym dopadom na celú komunitu ako aj priblížiť spôsob ako môže mesto a región profitovať zo značky EHMK v rámci rozvoja cestovného ruchu
- Upozorniť na potrebu tvorby lokálnych partnerstiev, inovatívnych produktov cestovného ruchu, tvorby značky, silného marketingu a e-marketingu podložených rozvojovými stratégiami destinácií a ich následnou implementáciou, monitoringom a vyhodnotením
- Poskytnúť profesionálny pohľad na tému destinačného manažmentu, jeho úlohy a dôležitosť v rozvoji cestovného ruchu
- Začať diskusiu o tejto téme a iniciovať proces k dosiahnutiu jej realizácie v Košiciach

Otázky do diskusie:
- Aký má byť prístup a koncept destinačného manažmentu, marketingového a plánovacieho
procesu, aby sa destinácie efektívne rozvíjali?
- Ako máme chápať a implementovať tento proces do stratégií v rámci legislatívneho procesu
tak, aby sa podporilo zviditeľnenie mesta a regiónu na mape Európy?

Košice, druhé najväčšie mesto po Bratislave sa v roku 2013 stane hlavným mestom kultúry. Košice sú regionálnym administratívnym centrom Východného Slovenska a tvoria uzol priemyslu, obchodu, vedy a kultúry. Počet obyvateľov mesta je 250 000, ale mesto poskytuje zázemie aj pre širší región, čo predstavuje cca 766 000 obyvateľov. Košický projekt je založený na myšlienke komunikačnej platformy (z počítačovej terminológie) – INTERFACE – miesto prepojenia. Táto myšlienka smeruje k podpore komunikácie smerom dovnútra s obyvateľmi mesta a zároveň komunikácie navonok s jeho návštevníkmi ako aj celou Európskou úniou. Očakáva sa, že investície, ktoré sa majú vložiť do rozvoja mestských kultúrnych inštitúcií umožnia Košiciam vybudovať kultúrnu infraštruktúru, ktorá zatiaľ mestu chýba, ale vo vyspelých západoeurópskych metropolách je úplne bežná. Košice budú mať možnosť prilákať oveľa viac turistov, návštevníkov kultúrnych inštitúcií ako aj investorov a developerov. Tento proces je komplexný a musí byť efektívne riadený a koordinovaný. Lepšia kultúrna infraštruktúra je úzko spojená s rozvojom s ňou súvisiacich zariadení ako sú hotely, reštaurácie a dokonca aj cesty a letecké spojenia.

Európske hlavné mesto kultúry (EHMK)
Projekt Európske hlavné mesto kultúry je preukázateľne jeden z najúspešnejších Európskych kultúrnych programov, ktoré každý rok priťahujú zvýšený záujem politikov, akademikov a médií. Európska únia venuje projektu EHMK patričnú pozornosť. Program EHMK sa v zmysle jeho cieľov, sfér pôsobenia a rozmeru priebežne menil. Rozšírenie programu do nových členských štátov malo obzvlášť silný dopad. Zapojenie ďalších krajín do EHMK prinieslo nové vízie a výzvy. Pokračujúci rozvoj myšlienky EHMK a jej popularity medzi mestami je založený na tom, že zahŕňa celý rad aktivít, od rozvoja kultúry a turizmu až po regeneráciu sídel a podporu sociálnej sféry.

Projekt Európske hlavné mesto kultúry sa považuje za významnú príležitosť na zmenu imidžu miest alebo vytvorenie nového a spôsob ako mestá zviditeľniť na mape Európy. Úspešné európske mesto kultúry je to, ktoré vie využiť identitu mesta a zvýšiť jeho význam pre jeho obyvateľov a zároveň vytvoriť atraktívny obraz kompatibilný s jeho kultúrnou identitou pre jeho návštevníkov a investorov.

PROFILY HLAVNÝCH MEDZINÁRODNÝCH REČNÍKOV

Profesor Mike Robinson
Centre for Tourism and Cultural Change, Leeds Metropolitan University, Veľká Británia
Profesor Robinson sa už 18 rokov venuje predovšetkým výskumu v oblasti turizmu a kultúry, na svojom konte má množstvo kníh o konfliktoch medzi kultúrou a turizmom, literatúre a turizme, kultúrnych festivaloch a politike kultúrneho turizmu, pracoval taktiež pre UNESCO na Správe o turizme, kultúre a trvalo udržateľnom rozvoji a zároveň bol poverený napísať správu pre UNESCO – World Diversity Report ohľadne chápania a reprezentácie turizmu a kultúry. Profesor Robinson je v súčasnosti riaditeľom výskumného centra pre turizmus a premenu kultúr (Centre for Tourism and Cultural Change) na Leeds Metropolitan univerzite vo Veľkej Británii. Centrum je medzinárodnou profesionálnou výskumnou inštitúciou, ktorá sa zameriava hlavne na meniace sa vzťahy medzi turizmom a kultúrou.

Dr. Philip Long
Centre for Tourism and Cultural Change, Leeds Metropolitan University, Veľká Británia
Dr. Philip Long je zástupcom riaditeľa výskumného centra CTCC (Centre for Tourism and Cultural Change), hlavným odborným asistentom pre vedecko-výskumnú činnosť a lektorom na Leeds Metropolitan univerzite. Pred akademickou kariérou pracoval 12 rokov v turizme na rôznych riadiacich pozíciách vo Veľkej Británii a Zimbabwe. Vo výskume sa zameriava predovšetkým na skúmanie významu partnerstiev a spolupráce pri rozvoji turizmu a vzťahy medzi umením, kultúrou a turizmom.

Aviva Pearson, BSc, MCIM, MTS
North Yorkshire Tourism Partnerships, Veľká Británia
Aviva Pearson MCIM, MTS je viac ako pätnásť rokov destinačnou manažérkou na seniorských pozíciách a profesionálkou v destinačnom marketingu. V súčasnosti pôsobí ako výkonná riaditeľka pre dve organizácie destinačného manažmentu v severnom Yorkshire, a to The Yorkshire Dales a mesto Harrogate a the Yorkshire Moors a pobrežie, pôsobí ako výkonná riaditeľka, so zodpovednosťou pre viac ako 3 bilióny libier pridanej hodnoty do lokálnej ekonomiky v najväčšom kraji vo Veľkej Británii. Je autorkou mnohých destinačných stratégií ako aj odborných článkov v sektore turizmu, rekreácie a voľného času zahŕňajúc aj turizmus okružných plavieb (Cruise Tourism). V roku 2009 bola Aviva požiadaná britskou vládou (Asociáciou pre zlepšenie a rozvoj samosprávy), aby sa ujala vypracovania štúdie pre Live