Prejsť na obsah

Samospráva má dlhodobý plán sociálnej pomoci

Mesto Košice má kompletný Komunitný plán sociálnych služieb mesta Košice pre roky 2009 – 2013. Včera, 16. decembra, ho schválilo mestské zastupiteľstvo. „Prvého januára tohto roku nadobudol účinnosť zákon o sociálnych službách č.448/2008 Z. z., ktorý zásadným spôsobom mení a rozširuje kompetencie miest a obcí v tejto oblasti. Ako povinnosť, okrem iných činností súvisiacich predovšetkým s posudzovaním odkázanosti na sociálnu službu, ustanovil vypracovanie strategického dokumentu v sociálnej oblasti, ktorým je práve Komunitný plán sociálnych služieb (KPRS). Tento dokument je pre obec podľa nového zákona o sociálnych službách záväzný a je kľúčom k vytvoreniu optimálnej siete sociálnych služieb pre samosprávu, čiže aj pre mesto Košice. Pomocou tohto dokumentu, ktorý sa skladá zo strategickej a analytickej časti, chce mesto Košice eliminovať aj nedostatky a ohrozenia samotného zákona. Časť dokumentu bola schválená mestským zastupiteľstvom 25. augusta 2009. Teraz mestské zastupiteľstvo schválilo Akčný plán Komunitného plánu sociálnych služieb mesta Košice pre roky 2009 – 2015, ktorý je súčasťou strategickej časti," povedal primátor mesta Košice František Knapík.

Ako primátor mesta Košice ďalej uviedol, ďalšími dôvodmi pre vypracovanie dokumentu sú aktuálna požiadavka poskytovateľov nenávratných finančných prostriedkov z EÚ o dokladovanie súladu projektového zámeru a komunitného plánu tak, aby „predkladané projekty boli v súlade s platným komunitným plánom sociálnych služieb, ako aj potreba zabezpečiť sociálnu službu aj u iného poskytovateľa, keďže mesto nemá postačujúce kapacity, a tiež potreba zabezpečiť financovanie sociálnych služieb poskytovaných mestom, ale i služieb objednaných u iných verejných, resp. neverejných poskytovateľov, ktorým mesto musí poskytovať príspevok v súlade so zákonom."

Analytická časť KPSS
Dokument v analytickej časti mapuje cieľové skupiny a ich sociálne potreby, existujúce sociálne služby na území mesta, kapacitné možnosti a kvalitu, ako aj problémy v poskytovaní sociálnych služieb. Pre samosprávu z nej vyplývajú aj niektoré dôležité zistenia o sociálnej situácii v Košiciach. Napriek skutočnosti, že počet obyvateľov v meste Košice sa v rokoch 2004 – 2006 (podľa demografických ukazovateľov) mierne znižoval, absolútny počet poberateľov dávky v hmotnej núdzi (DHN) narastal a zvyšovalo sa aj percento osôb žijúcich z tejto dávky. Kým v roku 2004 poberalo DHN 12 430 osôb, v roku 2006 to už bolo 13 132 poberateľov, pričom odhadujeme, že v roku 2004 žilo z DHN 37 787 osôb a v roku 2006 už 39 790.

„Tento trend si do budúcnosti vyžiada rozšírenie bezplatných sociálnych služieb pre rodinu, ktoré sa nutne odrazia v navýšení výdavkov rozpočtu mesta. Pokračujúci nárast poberateľov DHN, ktorí de facto predstavujú občanov mesta, žijúcich v chudobe, môže byť limitujúci nielen pre rozvoj tejto skupiny, ale môže ovplyvniť aj celkový rozvoj mesta. Rodiny nebudú mať dostatok prostriedkov na zdravú výživu, vzdelanie a kultúrny rozvoj detí. Obmedzený rozvoj zručností, intelektu a úskalia vývoja emocionálnej inteligencie nasledujúcej generácie budú vplývať na ich pracovné zaradenie a spôsob života. Znižovanie kúpnej sily obyvateľov mesta môže spôsobiť ďalšiu nezamestnanosť. Toto všetko môže priniesť oslabenie rodiny a jej väzieb. Ak vezmeme do úvahy aj skutočnosť, že počet obyvateľov v meste sa znižuje, pričom na druhej strane sa zvyšuje počet poberateľov ID, môžeme konštatovať skutočnosť, že sa zvyšuje podiel invalidných osôb z celkového počtu obyvateľov mesta. Tieto fakty je dôležité si uvedomiť najmä z dôvodu reálnej potreby nárastu požiadaviek na poskytovanie sociálnych služieb. Výsledkom môže byť zvýšený nápor na poskytovanie náhrady týchto väzieb profesionálnymi sociálnymi pracovníkmi a vyššie nároky na ich prácu. Ťažisko úlohy rodiny by sa následkom týchto zmien mohlo viac presunúť na profesionálnu inštitúciu. Mesto Košice musí, prihliadnuc na uvedené fakty, riešiť systémovo sociálnu situáciu svojich obyvateľov. O zodpovednom prístupe svedčí aj skutočnosť, že už v tomto roku administratíva mesta počítala s nákladmi na zabezpečenie sociálnych služieb aj u neverejných poskytovateľov vo výške 265 551 € (cca 8 mil. Sk). Demografický vývoj však naznačuje, že bez finančnej účasti vlády mesto nedokáže trvalo generovať dostatok prostriedkov na zabezpečenie kvalitných sociálnych služieb pre svojich obyvateľov," doplnil primátor mesta.

Strategická časť KPSS
Strategickú časť komunitného plánu tvorí deväť základných priorít a cieľov. Zamerané sú na zvýšenie kvality života odkázaných občanov v domácom prostredí, dostatok kvalitných sociálnych služieb, racionalizáciu ich financovania a riadenia. Do procesu koncipovania strategického dokumentu sa zapojili odborné útvary mestských častí, Stredisko sociálnej pomoci mesta Košice, Psychosociálne centrum ale i samotní zástupcovia dôchodcov. Spracovaný dokument bol zverejnený od augusta 2009 na www stránke mesta Košice na verejné pripomienkové konanie.

Počas pracovných stretnutí sme pomenovali problémy v celej šírke sociálnych služieb s ohľadom na súčasne platnú legislatívu a spoločne hľadali východiská. Pri výskume sme spolupracovali s expertmi a ich analýzami, zakomponovali sme aj návrhy klientov a zamýšľali sme sa nad kvantitatívnymi potrebami mesta s prihliadnutím na počet obyvateľov. Schválenie dokumentu vnímam ako zadosťučinenie pre všetkých ľudí, ktorí sa podieľali na jeho tvorbe," zdôraznila Eva Dudová vedúca oddelenia služieb obyvateľstvu.

Efektívny a účinný nástroj pomoci
Jedným z dôležitých hľadísk bol pri spracúvaní tohto strategického dokumentu aj prepočet potreby sociálnych služieb v rámci európskych štandardov. Poukázal na reálnu potrebu vytvárať efektívnejšie podmienky pre rozvoj sociálnych služieb smerom k seniorom, zdravotne postihnutým či inak chorým ľuďom, ktorí sa ocitnú v sociálnej núdzi.
Mesto Košice preto plánuje v blízkej budúcnosti za účelom zlepšovania poskytovania sociálnych spustiť viacero aktivít.

„Prirodzené prostredie pre seniorov je ich domov, preto vo vzťahu k seniorom chceme rozšíriť zavedenie domáceho monitorovacieho systému. Počas prípravy dokumentu sme skonštatovali vzhľadom na vyvíjajúcu sa situáciu v sociálnej oblasti, že 190 miest v domove pre seniorov a 59 miest v zariadeniach opatrovateľskej služby, ktoré sú zriadené mestom Košice a mestskými časťami pre seniorov je málo. Je preto v záujme Mesta Košice naďalej spolupracovať s mimovládnymi organizáciami, ktoré zriaďujú a prevádzkujú sociálne služby pre seniorov, ako vybudovať moderný komplex sociálnych služieb „Mestečko tretieho veku", v ktorom budú poskytované sociálne služby pre seniorov v zariadení opatrovateľskej služby, v zariadení pre seniorov, ale i terénne a ambulantné sociálne služby, akými sú opatrovateľská služby, prepravná služba, denný stacionár a pod. Naším zámerom je vybudovať nový komplex s možnosťou poskytovania sociálnych a zdravotníckych služieb pre všetky skupiny seniorov. Tento zámer je jednou z aktivít Komunitného plánu sociálnych služieb. V súčasnej dobe je už spracovaný projekt na rekonštrukciu objektu bývalej MŠ na Laboreckej ulici v MČ Košice západ, kde plánujme zriadiť zariadenie opatrovateľskej služby," dodal námestník primátora mesta Košice Marek Vargovčák.

Mesto Košice sa v súčasnosti, v súlade s koncepciou komunitného plánu za účelom zlepšenia poskytovania sociálnych služieb, uchádza aj o získanie nenávratného príspevku na realizáciu projektu „Rekonštrukcia a modernizácia Strediska sociálnej pomoci na ulici Garbiarska 4, Košice." Ciele projektu sú v súlade s platným územným plánom obce a platným Programom hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja obce. Ubytovacie zariadenie pre dôchodcov, postavené v roku 1976 ako penzión pre dôc