Prejsť na obsah

ZŠ s MŠ Želiaraska 4, Košice


Winter time - music and art alternative activities


Autorky projektu E - twinning: Mgr. Martina Kuľhová a Mgr. Ivana Siewierska

Smerodajným ukazovateľom v ceste za poznaním, za získavaním vedomostí, zručností, informácií je učiteľ a vieme, aké významné miesto má škola v utváraní osobnosti dieťaťa, tým, že naň pôsobí, mení ho, obohacuje, vytvára priestor na vlastné názory, čím ho pripravuje na život v spoločnosti je potrebné zabezpečiť dostupnosť inovácií a možností, aby sa tento cieľ priebežne plnil. S myšlienkou vytvoriť projekt pre materskú školu a zapojiť do neho ďalšie medzinárodné krajiny, v nás rástlo presvedčenie, že rozšírime možnosť zvýšenia úrovne edukačného procesu a zároveň aj našej kompetentnosti. Vytvorením projektu sme si kládli tento cieľ súbežne plniť so zreteľom na dispozície školy, aby zainteresovaní učitelia svojimi kompetenciami mohli tento cieľ splniť a zabezpečiť v súlade s najvyšším kurikulárnym dokumentom ISCED 0.

Projekt má certifikát Etwinning
na jeho realizáciu vydaný Národnou podpornou službou v programe partnerstiev škôl eTwinning, ktorý sa začal realizovať v roku 2005 ako hlavná aktivita Programu dištančného vzdelávania eLearning Európskej komisie a v roku 2007 bol pevne integrovaný do Programu celoživotného vzdelávania.

Je zameraný na tvorbu portfólia alternatívnych činností integráciou výtvarnej a hudobnej výchovy v materskej škole čím chceme nahliadnuť do širokého spektra problematiky výučby netradičných činností v materskej škole a priblížiť významnú sféru ako prispieť k eliminácii stereotypu pri vedení edukačného procesu v týchto zložkách.

Partnerskými školami sú Poľsko a Česká republika. V projekte používame digitálnu komunikáciu a to využitím nástrojov: e-mail, softvér (Powerpoint, video, fotografie, kresby), MP3, fórum, priestor pre spoluprácu, projektový denník, videokonferencia, zverejňovanie na webovej stránke, chat. Počas realizácie projektu komunikujeme v slovenskom, českom, poľskom a anglickom jazyku. Pracuje s deťmi, ktorých vek je od 3 do 6 rokov.

V projekte sme si kládli za cieľ vytvoriť portfólio alternatívnych činností prepojených z hudobnej a výtvarnej výchovy, vymieňať si názory a postrehy pri výučbe alternatívnych činností v jednotlivých krajinách, rozvinúť komunikáciu a podporiť zapojenie IKT pri výučbe alternatívnych činností, vytvoriť pracovné vzťahy z partnerskej školy, vytvoriť spoluprácu učiteľov, rozvinúť u detí poznanie krásna prostredníctvom alternatívnych činností, stimulovať u detí komunikáciu s rovesníkmi z partnerských škôl a oboznámiť detí s krajinami partnerských škôl. Činnosti v projekte sme zvolili tak, aby svojimi postupmi a realizáciou boli blízke obsahu ŠkVP a zaujímavé pre deti. Zaradili sme medzi ne tvorbu a prípravu mandál, kreslenie na hudbu, dokresľovanie na hudbu a tvorbu nástenky. Z dôvodu prehľadnosti sme pracovný postup určili nasledovne:

-  Tvorbou nástenky /kútika/ o projekte, ktorého súčasťou bude mapa, na ktorej sme vyznačili zúčastnené krajiny participujúce na projekte. Kútik sme doplnili zaujímavými fotografiami krajiny /prípadne zaujímavé stránky o krajine/, fotografie školy, triedy oboch partnerských škôl.

- Rad aktivít, ako je navrhovanie a tvorba mandál, maľovanie na hudbu, či dokresľovanie na hudbu sme priebežne dokumentovali a vytvárali z nich portfólio nielen v digitálnej podobe ale aj materiálnej.

- Všetky činnosti sú realizované v súlade s učebnými osnovami zúčastnených krajín so zreteľom na rozvoj estetického, hudobného a výtvarného cítenia, na rozvoj sociálno - afektívnych vzťahov, či na rozvoj grafomotoriky, fantázie, predstavivosti a kreativity.

- V priebehu projektu majú deti tiež príležitosť dozvedieť sa o rôznych tradíciách a zaujímavostiach zúčastnených krajín.

V priebehu učiteľskej dráhy možnosť vytvoriť takýto druh projektu berieme ako výzvu ako zefektívniť edukačný proces flexibilitou s partnerstvami s inými školami.

Mgr. Martina Kuľhová zástupkyňa riaditeľa ZŠ s MŠ