Mesiac január je mesiacom na podávanie daňových priznaní k dani z nehnuteľností na rok 2012. Posledným dňom na podanie daňového priznania k dani z nehnuteľností je 31. január.
Povinnosť podať daňové priznanie sa vzťahuje na tie fyzické a právnické osoby, ktoré v roku 2011 na území mesta Košice nadobudli nehnuteľnosť kúpou, darom, rozhodnutím súdu, dedením alebo iným spôsobom. Podať daňové priznanie majú v rovnakom termíne aj tí, u ktorých v roku 2011 v súvislosti s nehnuteľnosťou v ich vlastníctve na území Košíc nastala taká zmena, ktorá má vplyv na vyrubenie dane, napr. získanie právoplatného stavebného povolenia, kolaudačného rozhodnutia, zmena druhu pozemku či účelu využívania stavby. Daň z nehnuteľností sa vzťahuje na pozemky, stavby, byty i nebytové priestory, teda dotýka sa aj domov, garáží, záhrad či podnikateľských budov.
Daň z nehnuteľností
Daňové priznanie sa podáva na tlačive, ktoré je k dispozícii v kancelárii prvého kontaktu na prízemí budovy Magistrátu mesta Košice. Formulár je taktiež možné stiahnuť si zo stránky www.kosice.sk (sekcia občan – formuláre a tlačivá). Vyplnené daňové priznanie k dani z nehnuteľností je potrebné podpísať a so všetkými požadovanými náležitosťami osobne odovzdať v kancelárii prvého kontaktu, alebo poslať poštou na referát daní a poplatkov Magistrátu mesta Košice, Trieda SNP 48/A, 040 11 Košice. K vyplnenému daňovému priznaniu k dani z nehnuteľnosti sa prikladajú fotokópie (nemusia byť overené notárom) potrebných dokladov – napríklad kúpna zmluva, rozhodnutie o povolení vkladu, list vlastníctva, stavebné či kolaudačné rozhodnutie, dedičské osvedčenie a pod. Vo formulári daňového priznania je potrebné vyplniť aj sumu dane vyrátanú podľa sadzby určenej vo Všeobecnom záväznom nariadení (VZN) č. 71 o miestnych daniach – je zverejnené na webstránke mesta v sekcii občan – VZN).
Daň za psa
Do konca januára je splatná daň za psa nižšia ako 20 eur. Daň za psa vyššia ako 20 eur je splatná v dvoch splátkach, do 31.1. a do do 30.6.2012. Podľa VZN č. 71 o miestnych daniach ročná sadzba dane za psa chovaného v bytovom dome je 39,83 eura a v rodinnom dome alebo inom uzavretom objekte 9,95 eura. VZN č. 71 určuje aj podmienky zníženia dane za psa. Správca dane zníži daň k 1.1. zdaňovacieho obdobia po uplatnení nároku na zníženie dane u daňovníka, ktorý spĺňa podmienky pre zníženie dane. Zníženie dane za psa je potrebné si uplatniť do 31.12.2011. Rozhodnutie o vyrubení dane za psa sa posiela len novým daňovníkom, resp. tým, u ktorých počas roka 2011 došlo k zmene, ktorá má vplyv na vyrubenie dane za psa.
Poplatok za komunálny odpad
Na poplatok za komunálny odpad občanom príde do polovice apríla domov rozhodnutie o vyrubení poplatku s informáciami o spôsobe a termínoch úhrady. Každý poplatník je povinný zapojiť sa do systému zberu komunálneho odpadu a splniť si ohlasovaciu povinnosť vyplývajúcu z § 80 zákona č. 582/2004 Z. z. a to do jedného mesiaca. Ak došlo k zmene už ohlásených údajov, je poplatník povinný ohlásiť zmenu (tlačivo ohlásenie) do 30 dní odo dňa kedy zmena nastala. Vo VZN č. 100 o miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady na území mesta Košice (webstránka mesta Košice – sekcia občan – VZN) sú uvedené sadzby poplatku, ako aj možnosti zníženia alebo odpustenia poplatku. Ak u poplatníka k zmene nedošlo poplatkové priznanie nepodáva. Sadzby poplatku oproti roku 2011 ostávajú nezmenené.
Informácie možno získať okrem kancelárie prvého kontaktu aj na telefónnom čísle 6419 180. Daň sa platí až vtedy, keď správca dane, ktorým je Mesto Košice, do konca apríla doručí domov rozhodnutie o vyrubení dane. V ňom bude uvedená informácia, dokedy a ako (naraz či v splátkach) je potrebné daň uhradiť. Platenie dane je možné v hotovosti aj platobnou kartou v pokladni kancelárie prvého kontaktu, bankovým prevodom alebo poštovou poukážkou. Sadzby dane a podmienky zníženia stanovuje VZN č. 71 o miestnych daniach. Samospráva výšku dane z nehnuteľností na rok 2012 oproti roku 2011 nezvýšila, sadzby zostali nezmenené.
Mesiac január ako termín podávania daňových priznaní k dani z nehnuteľností je na vybavovanie klientov na magistráte každoročne veľmi náročný, pracovisko miestnych daní v kancelárii prvého kontaktu vtedy navštívi priemerne okolo 11 tisíc klientov.
Magistrát preto do 31. januára 2012 kanceláriu prvého kontaktu posilní, v druhej polovici mesiaca január to bude až 6 pracovísk na miestne dane a 1 pracovisko na poplatok za komunálny odpad. Stránkové hodiny kancelárie prvého kontaktu sú každý pracovný deň od 8.00 hod. bez obedňajšej prestávky do 15.30 hod., v stredu do 18.00 hod, v piatok do 14.30 hod. Pre občanov sú v tomto čase k dispozícii aj služby, ako je kopírovanie písomností a overovanie podpisov a listín. Odporúčame využívať predĺžené stránkové hodiny v stredu do 18.00 hod, ako aj utorky a štvrtky, keď je frekvencia klientov nižšia než v zaužívané stránkové dni.
Pri všetkých miestnych daniach i poplatku za komunálny odpad je potrebné oznámiť správcovi dane Mestu Košice do 30 dní každú zmenu, vznik aj zánik daňovej povinnosti, i zmenu osobných údajov (napríklad priezviska či trvalého pobytu).
Viac informácií je k dispozícii na www.kosice.sk, v kancelárii prvého kontaktu na MMK a na telefónnom čísle 6419 180.