Prejsť na obsah

Historická radnica privítala vraňare i koňare

V košickej Historickej radnici sa dnes stretli s primátorom Košíc Jaroslavom Polačekom predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka (obaja nezávislí), predseda Prešovského samosprávneho kraja Milan Majerský a primátorka Prešova Andrea Turčanová (obaja KDH). Stretnutie predstaviteľov štyroch najväčších samospráv na východnom Slovensku zhodnotili ich šéfovia nasledovne:

Jaroslav Polaček: „Hovorili sme nielen o čo najefektívnejšom budovaní samospráv, ale aj o eurofondoch a to konkrétne o možnostiach programovacieho obdobia na roky 2021 až 2027. Predovšetkým sme však diskutovali o Integrovanom dopravnom systéme. Ide o asi najväčší projekt v rámci spoločnej spolupráce našich dvoch samosprávnych krajov a krajských miest. Potrebujeme zintegrovať dopravu, zefektívniť ju a znižovať finančné náklady. Ide nám najmä o efektívnosť, aby sme nemali duplicitné spoje, aby chodili pravidelnejšie, častejšie, aby prestupné stanice mali nejaký zmysel, aby cestujúci mohli prestupovať čo najrýchlejšie, aby čakali na spoje čo najkratšie.“

Rastislav Trnka: „Dve východniarske župy, druhé a tretie najväčšie mesto na Slovensku a zároveň dve najväčšie na východnom Slovensku, majú mnohé spoločné témy, najmä však integrovaný dopravný systém. Témy sme rozobrali, a verím že po dnešnom stretnutí sme sa aj pohli vpred. Samozrejme, nemohli sme obísť ani aktuálnu politickú situáciu, a to čo možno bude alebo nebude po sobotňajších parlamentných voľbách. Zhodnotili sme aj všetky možnosti, ktoré pripadajú do úvahy po voľbách, o tom ale rozhodnú ľudia v sobotu.“

Milan Majerský: „Bolo to milé priateľské stretnutie, na ktorom sme rozobrali rôzne témy, ktoré sa týkajú oboch našich krajov, najmä však tému o integrovanom dopravnom systéme, ktorý je bytostne dôležitý nielen pre oba naše kraje, ale pre celý východ. Prebrali sme aj mnohé iné veci, napríklad vzhľadom na jednotlivé investičné projekty, ktoré máme rozbehnuté v rámci oboch našich krajov a krajských miest.“

Andrea Turčanová: „Porozprávali sme sa o problémoch, ktoré riešia naše samosprávy, vrátane integrovaného dopravného systému, a spomínali sme aj bytovku v Prešove, ktorá musela byť zbúraná po výbuchu plynu.“

Čo je cieľom zintegrovania dopravného systému (IDS)

Organizáciu IDS Košického a Prešovského samosprávneho kraja má na starosti obchodná spoločnosť IDS Východ, s. r. o., ktorej založenie schválili minulý rok poslanci košického aj prešovského samosprávneho kraja.

Dôvodom boli najmä nejednotné tarify, rôzne ale najmä rozdielne sociálne zľavy, rozdielne zdroje financovania a iné veci, ktoré komplikujú život cestujúcej verejnosti. Následkom je neustály úbytok cestujúcich z verejnej, a nárast individuálnej automobilovej dopravy, ktorej negatívne vplyvy na životné prostredie sú všeobecne známe. Zvrátiť tento nepriaznivý stav môže práve koordinovaná verejná doprava v podobe IDS.

Cieľom IDS je to, aby ľudia za spoločné zľavy, cestovné a ďalšie výhody mohli na virtuálny cestovný lístok cestovať v rámci Prešovského a Košického samosprávneho kraja vo viacerých dopravných prostriedkoch. Cestujúci nastúpi na ktorýkoľvek dopravný prostriedok a na jeden cestovný lístok sa bude môcť dopraviť do iného samosprávneho kraja.

Ako by mal integrovaný dopravný systém fungovať v praxi

Košická i Prešovská župa spolu s mestami Košice a Prešov na riešení a sfunkčnení IDS veľmi úzko spolupracujú už od roku 2018.

IDS má pozostávať z troch hlavných častí: dopravnej integrácie, tarifnej integrácie a centrálneho dispečingu.

Dopravná integrácia je fyzické nastavenie dopravy, liniek a spojov tak, aby tvorili jeden spoločný celok verejnej dopravy a ten dokázal konkurovať individuálnej automobilovej doprave.

V tarifnej integrácii ide o to, aby platby za cestovné fungovali jednotne v rámci celého územia, súvisia s ňou aj mnohé vymoženosti, napríklad mobilné aplikácie, platby pomocou kariet a iné. Centrálny dispečing má zabezpečovať denné udržiavanie celého systému v prevádzke, napríklad aj sledovaním meškaní spojov, zabezpečovaním prestupných nadväzností a pod. Z jedného centrálneho strediska tak budú riadení ako keby všetci vodiči, vlaky, autobusy a poskytovatelia verejnej dopravy.