Prejsť na obsah

Košičania volajú na infolinku mesta najmä kvôli nedostatku rúšok a zabezpečeniu donášky obedov, potravín a liekov

Vyše 1000 telefonátov a rovnaký počet mailov zaregistrovali počas prvých 10 dní činnosti operátori v call centre mesta Košice, ktoré funguje nepretržite na telefónnom čísle 055/6419 100, resp. pomoc@kosice.sk.

Bezplatné informačné centrum pre všetkých obyvateľov a návštevníkov metropoly východu zriadilo mesto, aby 24 hodín denne pomáhalo Košičanom odpovedať na všetky ich otázky týkajúce sa koronavírusu a jeho dopadu na každodenný život. Mesto myslí aj na svojich obyvateľov a návštevníkov prichádzajúcich z cudziny. Začiatkom nasledujúceho týždňa bude spustená aj anglická verzia podstránky.

Väčšina pýtajúcich sa informuje na dostupnosť rúšok a donášok liekov, či obedov  

Kým v prvých dňoch sa telefonujúci a užívatelia internetu u operátorov call centra zaujímali najmä o to, ako budú mať rôzne obmedzenia v súvislosti s koronavírusom dopad na podávanie daňových priznaní z daní z nehnuteľností, resp. poplatkov za komunálny odpad, od začiatku tohto týždňa jednoznačne dominujú otázky, kde sa dajú zaobstarať rúška alebo respirátory.

Cez víkend k nim pribudlo aj množstvo otázok, najmä od seniorov a ich príbuzných, akým spôsobom im mesto môže pomôcť zabezpečiť donášku obedov, potravín a liekov. Občania tým reagovali na viaceré oznamy na komunikačných kanáloch mesta a SMS správy. Tie v uplynulých dňoch začalo mesto posielať najmä Košičanom nad 45 rokov, aby pomohli identifikovať ľudí v núdzi, so zdravotnými problémami alebo v karanténe hľadajúcich takýto druh pomoci.

Košičania oceňujú aj to, že im operátori poskytnú priamo kontakty na ľudí, ktorí im vedia hneď pomôcť

Košický primátor Jaroslav Polaček (nezávislý) vyslovil spokojnosť s tým, že informačné centrum mesta za tak krátky čas pomohlo odpovedať stovkám Košičanom na ich otázky a podnety. Doterajšia spätná väzba od volajúcich je podľa jeho slov veľmi pozitívna.

„Košičania oceňujú najmä to, že sa im naši operátori snažia okamžite pomôcť a neodkazujú ich len na iné infolinky alebo ďalšie informačné kanály. Ľuďom v meste dávame presné návody na riešenie ich problémov a krízových situácií, do ktorých sa dostávajú. Sme v kontakte aj so všetkými mestskými podnikmi a organizáciami, ktoré zabezpečujú krízovú komunikáciu. Občanom sa veľmi páči aj to, že od nás priamo dostanú kontakty na ľudí, ktorí im hneď vedia pomôcť.“

Keďže počty volaní a e-mailov sa každodenne zvyšujú, rozhodol sa posilniť kapacity call centra o ďalšieho zamestnanca.

„Robíme všetko možné preto, aby sme čo najviac pomohli našim obyvateľom a zároveň ich informujeme o všetkom, čo im pomôže prečkať tieto náročné dni. Ako jedna z prvých samospráv na Slovensku sme zriadili nepretržité informačné linky, na ktoré sa môže ktokoľvek obrátiť a dostať kvalifikovanú radu. V Košiciach je mnoho osamelo žijúcich seniorov a ľudí, ktorí nevedia, kam a koho majú osloviť, ak sa potrebujú naobedovať, doniesť lieky alebo nákup z potravín, my im ponúkame riešenie. Záujem nielen o našu informačnú linku, ale aj takýto druh donáškovej pomoci vysoko predčil naše očakávania,“ uviedol.

Zatiaľ najväčší záujem vzbudila možnosť nahlásiť sa do zoznamu a získať rúška ako momentálne najnedostatkovejšiu vec na celom Slovensku. Keďže zo Správy hmotných rezerv a Okresného úradu rúška do Košíc neprišli, mesto si vyše 5000 kusov zabezpečilo po vlastnej linke. Hoci je to len kvapka v mori toho, čo by Košičania reálne využili, primátor spolu so zamestnancami magistrátu niekoľko desiatok kusov doručil v priebehu tohto týždňa tým, ktorý ich najviac potrebujú.

Primátor Polaček: Ľudia až plakali, keď sme im domov doniesli rúška

Okrem vodičov MHD, seniorom na Garbiarskej alebo ľuďom v opatere charitatívnych organizácií, sa ušli napr. aj predavačkám v potravinách alebo aj mnohým ďalším ľuďom, ktorí o nich požiadali mesto telefonicky alebo mailom prostredníctvom informačného centra.

„Rozdali sme všetko, čo sa nám podarilo objednať a mohli sme uvoľniť z dvoch zásielok, ktoré sme mali k dispozícii. Ďalšie tisíce rúšok by nám mali prísť v priebehu budúceho týždňa a verím, že nimi potešíme ďalších ľudí, ktorí si vďaka nim budú môcť ísť opäť aspoň nakúpiť. Mrzí ma, že rúšok nemáme viac, ale žiaľ v tejto oblasti musíme po vlastnej linke nahradzovať štát, ktorý v distribúcii ochranných zdravotných pomôcok absolútne zlyhal. Počas rozdávania rúšok sme spolu s kolegami zažili mnohé dojemné príbehy. Viacerí, najmä starší ľudia alebo rodiny s onkologicky chorými pacientmi, až plakali, keď sme im rúška doniesli priamo domov. Neverili, že im niekto pomôže, keď už štát to nedokáže. Toľko šťastia v očiach mnohých Košičanov, ktoré som aj ja mal možnosť vidieť, keď dostali čo i len jednorázové rúška, je niečo, čo si všetci budeme ešte veľmi dlho pamätať. Verím, že desiatky ďalších obyvateľov nášho mesta, ktorých máme v poradovníku, už čoskoro budeme môcť potešiť týmto nedostatkovým tovarom,“ povedal primátor.

Ľudia môžu nosiť svoje ušité rúška do 22 nových veľkokapacitných kontajnerov Kositu  

Ako dodal, mesto sa v tejto súvislosti dohodlo aj so spoločnosťou Kosit. Tá v utorok umiestni do mestských častí 22 kontajnerov aj s nálepkami, do ktorých budú môcť obyvatelia mesta odovzdať rúška, ktoré v uplynulých dňoch sami vyrobili. Aj tieto rúška budú bezplatne distribuované Košičanom, ktorí o nich tento týždeň prejavili záujem.