Mesto našlo 300 000 eur na zvýšenie miezd pre zamestnancov MHD

Zvýšenie priemernej mzdy od 1. júla tohto roku pre vodičov o 4,7 percenta a pre údržbárom o 7,2 percenta. A do roku 2022 nárast platov pre vodičov o vyše 13 percent a pre údržbárov o takmer 16 percent.

Taký je výsledok dnešného rokovania Mestského zastupiteľstva v Košiciach, ktoré schválilo koncepciu rozvoja Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) na roky 2019 – 2022 predloženú jeho generálnym riaditeľom Vladimírom Padyšákom. Zvýšenie platov zamestnancov DPMK bude možné po tom, čo Mesto Košice našlo rezervy po výške 300 000 eur, ktoré pôjdu na tento účel. Následne to odobrili aj poslanci pri štvrtej zmene programového rozpočtu na tento rok.   

Vodiči by mali v roku 2022 zarábať 1256 eur a údržbári 1128 eur  

Generálny riaditeľ DPMK Vladimír Padyšák uviedol aj niekoľko príkladov novej mzdovej politiky, ktorá by v DPMK mala platiť od 1. júla. Následne ich na otázky zamestnancov DPMK viackrát zopakoval aj primátor mesta Jaroslav Polaček.

Vodičom pracujúcim v bežnej prevádzke (nie na smeny) by mali stúpnuť platy zo súčasných 1 010 eur na 1 109 eur a v roku 2022 by to malo byť až 1 196 eur. Vodiči v nepretržitej prevádzke by mali namiesto terajších 1 130 eur dostávať od 1. júla 1 163 eur. V roku 2022 by ich zárobok mal byť 1 256 eur. Viac by mali na svojich výplatných páskach uvidieť aj údržbári, ktorí teraz majú priemerne 975 eur. Ich mzda ešte tohto roku vzrastie na 1 045 eur a do roku 2022 by sa mala pohybovať okolo sumy 1 128 eur. 

Zamestnanci DPMK majú podľa jeho slov už teraz niektoré benefity, ktoré by sa ešte rozšírili ako je napr. dochádzkový bonus, lístky na nápoje v rámci pitného režimu, zvýšený príspevok na poistenie a aj lepšiu právnu ochranu.

Šéf odborovej organizácie vodičov pri DPMK Ivan Horváth pre médiá povedal, že plánované navýšenie 300-tisíc eur na platy zamestnancov sa mu zdá nízke a nesystémové. Odborári aj naďalej zotrvajú v štrajkovej pohotovosti a nevylučujú ani ďalší štrajk.

V rozprave niektorí poslanci kritizovali skutočnosť, že im koncepcia rozvoja DPMK bola doručená až ráno pred rokovaním zastupiteľstva. Primátor mesta Jaroslav Polaček (nezávislý) sa im za to ospravedlnil s tým, že chceli, aby bol kvalitný a nebolo v silách vedenia DPMK a mesta ho skompletizovať skôr. Zároveň zopakoval sľub, že 1. júla sa chce stretnúť so zamestnancami DPMK a porozprávať sa s nimi o náraste miezd, finančnom ozdravení a celej koncepcii fungovania a rozvoja podniku.  

O novej tarife sa bude rokovať na júlovom zastupiteľstve

Poslanci schválili uznesenie, v ktorom túto koncepciu zobralo na vedomie a odporučili generálnemu riaditeľovi pokračovať v kolektívnom vyjednávaní s odborármi. Zároveň požiadali primátora Jaroslava Polačeka predložiť nový návrh tarify DPMK, ktorá by platila od 1. septembra. Nielen o nej, ale aj o ďalších problémoch a DPMK sa bude opätovne rokovať na mimoriadnom zastupiteľstve 4. júla. 

V prípade schválenia zmeny tarify by DPMK mohol na cestovnom získať o 2,5 milióna eur bez DPH, resp. 2,8 milióna eur bez DPH navyše. V návrhu sa našiel priestor aj aj niektoré zmeny v poskytovaní bezplatnej prepravy zľavnenej prepravy ako aj zníženie poplatku za batožinu alebo živé zviera.

DPMK chce zvýhodniť  cestujúcich s mesačníkmi

Momentálne existujú dve alternatívy taríf DPMK. Pri tej prvej by sa zdvihla cena jednorázového cestovného lístka na 30 minút zo súčasných 60 centov mohla zvýšiť na 80 centov a pri mesačníku by sa zo súčasných 20 eur zvýšila cena na 26 eur. Táto možnosť by rovnomerne rozložila zvýšenie cien medzi cestujúcich na jednorazový cestovný lístok a tých, ktorí majú mesačníky.

Ak by sa poslanci rozhodli pre vyššiu cenu základného 30-minútového lístka na 90 centov, cena mesačníka by vzrástla iba na 24 eur. Táto alternatíva by zvýhodnila najmä pravidelných cestujúcich. Tí sa momentálne na tržbách z predaja cestovných lístkov podieľajú len 44-percentnami, inde na Slovensku je to podstatne viac.

Padyšák hovoril aj o tom, že začali transparentnejšie a adresnejšie objednávať náhradné diely. Úspory dosahujú aj tým, že na čistenie sedadiel v prostriedkoch MHD využívajú vlastné kapacity umývacieho centra a nepotrebujú na to žiadnu externú firmu. Fanúšikov trolejbusovej dopravy poteší aj zámer nákupu nových trolejbusov v roku 2023.