Prejsť na obsah

Mesto začína s výstavbou chýbajúcich úsekov cyklochodníka z Čermeľa na Alpínku

Cyklochodník v smere z Čermeľa na Alpínku je opäť bližšie k svojmu dokončeniu. Na jednom z chýbajúcich úsekov sa už čoskoro začne pracovať, na ďalší sa začne pripravovať projektová dokumentácia.  

Primátor mesta Košice Jaroslav Polaček (nezávislý) podpísal nedávno zmluvu s prešovskou spoločnosťou ISPO. Tá s cenou 52 789 eur bez DPH, čo je o 11 percent menej, než predpokladaná hodnota zákazky, uspela vo verejnej súťaži na prípravu projektovej dokumentácie pre výstavbu úseku cyklochodníka medzi Cvičnou Skalou a Alpínkou.

Projektová dokumentácia na 4-kilometrový úsek má byť vypracovaná do 5 mesiacov. Mesto na jej základe potom vypíše verejné obstarávanie na stavebnú realizáciu spomínaného úseku.

Už sa nebude musieť jazdiť po frekventovanej ceste

Na tomto cyklochodníku v doline Čermeľského potoka sa už onedlho začne aj s budovaním úseku od budovy stanice Detskej železnice v Čermeli smerom k Cvičnej skale. To poteší najmä rodiny s deťmi, ktorí už na časti tohto úseku nebudú musieť jazdiť po frekventovanej ceste II. triedy. 

Stavebné práce budú pozostávať z vybudovania novej cyklistickej cestičky v celkovej dĺžky 521 metrov, spevnenia brehu Čermeľského potoka, prekládky niektorých inžinierskych sietí a údržby nadväzného úseku existujúcej cyklocesty po Cvičnú skalu.

Víťazom verejného obstarávania sa spomedzi 11 prihlásených firiem stala s cenou 237 165 eur košická spoločnosť Koľajové a dopravné stavby. Mestu Košice sa oproti predpokladanej hodnote zákazky 263 193 eur podarilo ušetriť takmer 11 percent sumy. Aj túto zmluvu už podpísal primátor mesta, pričom stavebné práce by po prevzatí staveniska mali byť hotové najneskôr do 12 mesiacov. 

Na základe dohody s vedením Detskej železnice sa pristúpi aj k stavebným úpravám časti areálu nástupnej stanice ako je napr. príprava plochy pre novú skládku uhlia a detské ihrisko. Na dnešnom stretnutí primátora s riaditeľom Detskej železnice Ľubomírom Lehotským sa hovorilo aj o ďalších investičných zámeroch, ktoré by aj s využitím finančných zdrojov mesta Košice mohli zatraktívniť priestor pred jej stanicou v Čermeli. Keďže cez tento priestor bude prechádzať aj spomínaná cyklotrasa, uvažuje sa tam aj  s poskytovaním doplnkových služieb pre cyklistov a pasažierov Detskej železnice.  

Na troch verejných obstarávaniach sa ušetrilo vyše 53 000 eur

Okrem týchto aktivít v súčasnosti pokračuje v mestskej časti nad Jazerom pri pravom brehu Hornádu výstavba cyklochodníka pre peších a cyklistov od Ladožskej po Rovníkovú ulicu. Spoločnosť Cesty Košice ako víťaz verejného obstarávania ju zrealizuje za sumu 70 960 eur, čo znamená vyše 26-percentnú úsporu oproti pôvodnej predpokladanej cene. Nielen obyvatelia mestskej časti nad Jazerom by nový združený cyklochodník mohli využívať najneskôr od začiatku mája.

Na všetkých troch spomínaných verejných obstarávaniach sa podarilo ušetriť celkovo vyše 53 000 eur. V rozpočte mesta Košice je v tomto roku vyčlenených na stavebné úpravy, respektíve tvorbu projektových dokumentácií na nové cyklochodníky jeden milión eur.

Prioritou primátora je aj napriek koronakríze investovať čo najviac do cyklodopravy

Podľa primátora sa mesto bude snažiť, aby sa aj napriek súčasným finančným problémom, mohlo do zlepšenia cyklodopravy investovať čo najviac peňazí. Uchádzame sa aj o financie z eurofondov na vybudovanie doplnkovej infraštruktúry, ako sú napríklad cykloprístrešky.

„V oblasti výstavby cyklociest a podpore cyklodopravy Košice v minulosti v porovnaní s inými krajskými mestami výrazne zaostávali. My to chceme zmeniť, no bude to aj vzhľadom na to, čo sa teraz okolo nás deje, veľmi ťažké. Jedným z našich hlavných cieľov je vybudovať v dohľadnej dobe kompletnú cyklotrasu z Čermeľa až na Alpinku. Tento rok plánujeme realizovať obstarávanie viacerých projektových dokumentácií ako je zriadenie cyklistických pruhov na súčasnej ceste po Južnej triede tak, že od Hlavnej až po Jantárovú ulicu by sa zmenila organizácia dopravy,“ uviedol primátor. 

Chystá sa vjazd do jednosmeriek alebo cyklochodník medzi Terasou a KVP

Mesto chystá aj súťaž na projektovú dokumentáciu pre umožnenie obojsmerného vjazdu cyklistom do jednosmerných komunikácií v centre mesta a širšom okolí. Chcú začať aj s obstarávaním stavebných prác pre I. etapu cyklochodníka Trieda SNP - Popradská – Sídlisko KVP, v pláne je aj realizácia cyklistickej cestičku na ulici Jána Pavla II.

„Chystáme aj rekonštrukciu už postavených cyklistických komunikácií, komplexné riešenie križovatiek a priechodov zmenu  kategorizácie pre cyklistov a prispejeme aj na výstavbu flowtrailu Hriešny na Hrešnej. Medzi naše priority určite patrí aj dopadová štúdia na realizácie buspruhov a cyklopruhov v meste, či rýchlocesty do U.S. Steelu na cestu 1. triedy, aby tam mohla vzniknúť trasa pre cyklistov. S takých dlhodobejších plánov by som ešte vybral predĺženie medzinárodnej cyklotrasy Eurovelo 11 alebo výstavbu cyklotrasy Myslava – Moskovská – Laborecká – Husárska – Floriánska – Šrobárová – Alžbetina. Verím, že čo najviac z týchto plánov sa nám aj napriek mimoriadne ťažkým časom podarí zrealizovať,“ dodal Jaroslav Polaček.