Prejsť na obsah

Mesto začne od stredy doručovať do košických domácností rozhodnutia na miestne dane a poplatky

V súvislosti s postupným uvoľňovaním opatrení na zamedzenie šírenia nového koronavírusu začína mesto Košice od stredy 22. apríla s doručovaním rozhodnutí na poplatky za komunálny odpad, dane z nehnuteľností a dane za psa.

Rozhodnutia budú do košických domácností od zajtrajšieho popoludnia doručovať zamestnanci mesta ako správcu týchto daní cez pracovné dni vždy od 16.00 do 20.30 hod., počas sobôt sa tak bude diať medzi 14.00 - 20.30 hod.

V prípade záujmu si bude môcť každý daňovník vyžiadať od doručovateľov rozhodnutí informačný leták, v ktorom nájdu odpovede na najčastejšie otázky týkajúce sa dôsledkov nového koronavírusu na život v meste.

Nájdu v ňom aj kontakty na informačné centrum mesta Košice (055/6419 100, resp. pomoc@kosice.sk), na ktoré sa môžu obrátiť aj v prípade otázok alebo nejasností, ktoré majú k svojim vyrubeným miestnym daniam a poplatkom. 

Celkovo bude do domácností v meste najneskôr do 15. mája doručených 144 000 takýchto výmerov, ďalších cca 50 000, v ktorých osobné doručovanie nie je z rôznych príčin možné, dostanú daňovníci poštou. 

Lehota na zaplatenie je maximálne 45 dní od doručenia, v prípade viacerých splátok je to dátum uvedený v rozhodnutí 

Doručovatelia zásielok budú mať v rámci preventívnych opatrení na tvárach ochranné rúška a na rukách rukavice. Mesto v záujme ochrany všetkých ľudí prosí každého daňovníka, aby pri preberaní zásielky mal na tvári takisto ochranné rúško a k dispozícii vlastné pero, ktorým podpíše prevzatie rozhodnutia.

„Zásielky môžu prebrať do vlastných rúk len osoby, pre ktoré sú určené alebo tí, ktorí majú na to splnomocnenie. Po prevzatí rozhodnutí, teda odo dňa ich doručenia, má občan 30 dní na odvolanie sa, potom ešte ďalších 15 dní na zaplatenie. Každý má tak celkovo lehotu do posledného dňa na zaplatenie 45 dní. Ak má daňovník v rozhodnutí uvedené, že napr. poplatok za komunálny odpad alebo daň je rozdelená do viacerých splátok, tak lehota tej prvej splátky predstavuje maximálne 45 dní od doručenia a tie ďalšie musí zaplatiť do dátumu, aký je uvedený v rozhodnutí,“ informovala vedúca referátu daní a poplatkov magistrátu mesta Košice Tatiana Moleková. 

V záujme zlepšenia doručovania rozhodnutí by bolo vhodné, aby mal každý subjekt označené svojimi menovkami nielen poštové schránky, ale aj vchodové dvere bytov. Ak si niekto neželá prevziať rozhodnutie osobne, mal by to napísať na lístok a ten pripevniť na svoje vchodové dvere.

Ak nezaplatíte cez SIPO, môžete využiť napr. internetbanking

Každý, kto už dostal informáciu o výške poplatku za komunálny odpad prostredníctvom SIPO, by mal uvedenú sumu vyplatiť do konca apríla. Ak to neurobí, musí rátať s upomienkou z pošty. Ak sa aj napriek tomu rozhodne počkať na rozhodnutie, bude musieť za odpad zaplatiť iným spôsobom ako cez SIPO a to napr. prevodným príkazom cez internet banking. 

Právnickým osobám, živnostníkom či fyzickým osobám, ktoré o to požiadali, už mesto poslalo, resp. v najbližších dňoch pošle výlučne elektronickou formou rozhodnutia na poplatky za komunálny odpad a dane z nehnuteľností do elektronickej schránky.

Mesto Košice podľa schváleného návrhu rozpočtu na rok 2020 očakáva príjem z daní z nehnuteľností na úrovni 32 miliónov eur a ďalších 10 miliónov eur z poplatkov za komunálny odpad. Kvôli negatívnym dôsledkom nového koronavírusu je však momentálne veľmi ťažké odhadnúť akú sumu sa napokon podarí do rozpočtu vybrať.