Prejsť na obsah

Primátor Polaček splnil sľub, košickí vodiči budú mať vyššie platy o 50 – 100 eur mesačne

Primátor mesta Košice Jaroslav Polaček (nezávislý) splnil svoj sľub zamestnancom DPMK, ktorý im dal pred poldruha mesiacom na stretnutí v podniku. Dnes popoludní pred nich spolu viceprimátorom Marcelom Gibódom (nezávislý), riaditeľom magistrátu mesta a predsedom Predstavenstva DPMK Marcelom Čopom a generálnym riaditeľom podniku Vladimírom Padyšákom predstúpili s víziou ďalšieho fungovania DPMK vrátane návrhu na zvýšenie ich platov pre tento a nasledujúci rok.

Ešte predtým sa vrátil aj do uplynulých mesiacov, počas ktorých musel riešiť krízový manažment podniku viaceré míny a časované bomby od svojich predchodcov. Polaček zdôraznil, že nové vedenie DPMK urobilo prvé kroky k tomu, aby bol podnik finančne zdravší, profesionálnejší a z dlhodobého hľadiska mohol fungovať.

Po nástupe do funkcií museli DPMK zachrániť pred finančným kolapsom

„V minulosti sme viackrát upozorňovali na to, že DPMK je v zlom stave. Po mojom nástupe do funkcie sa to potvrdilo. Dokonca môžem povedať, že sme ho našli ešte v horšom stave, ako sme čakali. Doslova mu hrozil kolaps, ktorý sme museli vykryť poskytnutím 3 miliónov eur z Rezervného fondu a zvýšenou dotáciou mesta. Dnes vieme, kde v podniku boli problémy. Museli sme zapchať diery a postupne odsekávame nevýhodné zmluvy,“ skonštatoval primátor.

Predstavitelia vedenia mesta a DPMK odpovedali aj na viaceré otázky zamestnancov, ktorých zaujímalo napr. potrestanie vinníkov za verejné obstarávania v prechádzajúcom volebnom období, či bonusy pre vodičov za zvládnutie MS v hokeji.

Od 1. júla pribudnú zamestnancom rôzne finančné a ďalšie výhody

Zhruba 50 zamestnancov DPMK si v malej zasadačke magistrátu potom od primátora mohlo vypočuť konkrétne detaily nárastu ich platov v nasledujúcom období, na ktorom sa zhodlo vedenie DPMK s odborármi. Dodatok ku Kolektívnej zmluvy prerokuje v utorok 2. júla Dozorná rada DPMK a po jej odobrení by ju mali podpísať obaja partneri.   

Minimálne navýšenie základných miezd pre pracovníkov v robotníckych profesiách bude podľa návrhu platného od 1. júla 2019, predstavovať  6,6 až 11,1 percenta, resp. 30 až 46 centov za hodinu. 

K tomu je ešte potrebné prirátať výkonnostné bonusy, ktoré predstavujú od 5 do 35 percent. Zároveň o fixnú sumu 30 eur sa zvýši mesačná mzda tým zamestnancom, ktorí sú ňou odmeňovaní. Zhruba 22 eur mesačne dostanú zamestnanci pracujúci v tzv. pretržitom režime.

Od 1. júla 2019 sa zavádza aj dochádzkový bonus  vo výške 100 eur a rozširuje sa aj poskytovanie príspevku na pitný režim.

Priemerný mesačný plat za prvých 5 mesiacov v DPMK dosahoval 1057 eur, u vodičov to bolo 1081 eur. Už aj doteraz mali zamestnanci DPMK vyššie mzdy, než bol celoslovenský priemer v odvetví dopravy (1024 eur). Po náraste platov bude tento rozdiel predstavovať zhruba 10 percent. 

Plat sa zvýši každému, najviac pracovníkom v údržbe 

V návrhu dohody medzi vedením DPMK a predstaviteľmi odborov sa v rámci kolektívneho vyjednávania hovorí aj na náraste platov pre rok 2020.

„Vždy som tvrdil, že na to, aby to tak mohlo byť, musia mať vodiči vyššie platy. To sa nám podarilo zabezpečiť. Celkový nárast sa oproti súčasnosti bude pohybovať v priemere medzi 50-100 eurami. U pracovníkov v údržbe by mal byť nárast až okolo 14 percent, u vodičov o 9 percent. Celkovo by sa mali zvýšiť platy o zhruba 8 percent. Ročne by nás to malo vyjsť na 1 milión eur a priemerná mzda v podniku vďaka tomu vzrastie výrazne nad 1100 eur. Naozaj sme robili všetko aj pre zlepšenie sociálnej situácie vodičov. Mrzí ma že štrajkovali. Teraz sa nám spoločnou dohodou podarilo docieliť, že v budúcnosti takýmto nátlakom predídeme. Pretože Košičania nemôžu trpieť, doprava musí v meste fungovať. To je ale len prvý krok.“ 

O úprave tarify rozhodnú poslanci vo štvrtok 

Aj preto vedenie mesta a DPMK intenzívne pracuje na opatreniach, ktoré cestujúcim zrýchlia cestu oproti súčasnému stavu a osobnej automobilovej preprave. Jedným z krokov je spustenie preferencie verejnej hromadnej dopravy a vybudovanie bus pruhov na úkor osobných automobilov. 

Generálny riaditeľ DPMK Vladimír Padyšák hovoril o potrebe zabezpečiť dlhodobé fungovanie DPMK a obhajoval preto potrebnú úpravu prepravnej tarify. O tom majú tento štvrtok rozhodnúť poslanci Mestského zastupiteľstva.

„Viem, že to nie je populárne riešenie a ľudia sa na nás budú aj hnevať. Nemôžeme však robiť populistickú politiku a strkať hlavu do piesku tak ako naši predchodcovia. Sľúbili sme ľuďom fungujúce Košice. Fungovať budú ale len vtedy, keď sa o to postaráme spoločne. Verím, že na konci nášho funkčného obdobia bude Dopravný podnik stabilne fungujúcou spoločnosťou prinášajúcou osoh všetkým Košičanom,“ dodal.